كارشناسانرسانه و ارتباطات، همواره از نقش تلويزيون در فرهنگ سازي و انتقال پيام هاي آموزنده به مخاطبان، سخن مي گويند. اما اينكه الگوهاي تاثيرگذاري در جهت انتقال پيام هاي سازنده به مخاطبان ارائه شوند، موضوع مهمي است كه بايدمورد توجه توليد كنندگان متون تلويزيوني قرار گيرد.
بيترديد نحوه نمايش ارتباطات موجود ميان افراد در يك مجموعه تلويزيوني، مي تواند بر مخاطبان زيادي در همه اقشار و گروه هاي سني، اثرگذار باشد. بنابراين لازم است با قدري تامل به اين روابط نگاه شود و بازخوردهاي احتمالي آن هم در نظر گرفته شود و جوانب احتياط رعايت شود.
مجموعه تلويزيوني "آواي باران" مدتي است كه از شبكه سوم سيما به طور شبانه پخش مي شود. اين مجموعه نمايش قصه زندگي دختري به نام باران است كه در كودكي مادرشرا از دست مي دهد و پدرش بر اثر يك اتفاق به زندان مي رود و او را به دست خواهرزاده اش مي سپارد و باران به خاطر سوء رفتارهاي آنها از خانه مي گريزدو در دام فردي گرفتار مي شود كه عده اي از كودكان فقير را براي گدايي اجيركرده و از اين طريق كسب درآمد مي كند.
جل الخالق! مگه ميشه؟ امكان ندارد! چشممان روشن! واقعا كه! و ... تنها بخشي از واكنش مردم به خبر آمدن ساپورت مردانه بود. موضوع ساپورت هاي مردانه از مدتي پيش با انتشار چند عكس در شبكه هاي اجتماعي جدي شد. در مطلب پيش رو قصد نداريم غر بزنيم كه چرا برخي مردان _ البته اگر بشود گفت مردان _ از چنين پوشش چندش آوري استفاده مي كنند يا خواهند كرد چراكه تكليف آنها روشن است؛ اما مي توان درباره اين فاجعه به چند نكته اشاره كرد.
ساپورت پوششي است كه ذات زنانه دارد. البته مردان در برخي از كشورها از اين پوشش استفاده مي كنند و مدل مردانه آن هم وجود دارد اما در همان كشورها هم استفاده كنندگان در اقليت هستند و در هر مكاني از آن استفاده نمي كنند. البته بيشتر در مردان هم جنس باز چنين پوششي استفاده مي شود. به هر حال ساپورت، ذات زنانه اي دارد و با وجود تلاش فراوان طراحان لباس براي طراحي مدل مردانه آن، باز هم ذات زنانه ساپورت از بين نرفته است. ساپورت مردانه به مثابه اين است كه لباس ويژه زنان را به مردان اطلاق كنيم. مانند دامن مردانه! البته در مناطقي از جهان مانند اسكاتلند دامن مردانه هم وجود دارد! پس اگر در آينده شنيديد كه دامن، روسري، مقنعه، استريج و ... مردانه هم آمد نبايد تعجب كنيم!
خيلي ها در همين ايران خودمان هستند كه بنده مد و مدگرايي هستند و هر ذلتي را مي پذيرند تا قواعد مد را رعايت كرده باشند. اينها مانند مانكن، لباسي را بر تن مي كنند و عملا براي آن تبليغ مي كنند. البته ساپورت مردانه آن قدر ضايع است كه با پوشيدن آن توسط مردان حتي در محافل شخصي و خانوادگي كسي از آن استقبال نكند اما اينكه بعضي ها براي اينكه از مد عقب نيفتند حاضرند در بعضي مواقع خفت بكشند، جالب است. نيست؟
فتواهاي رهبر انقلاب درباره عزاداري
1- صدمه وارد كردن به بدن در حد كوبيدن سر به ديوار، چنگ زدن به صورت، به صورت زدن، سينه زني تا حدي كه سينهها ولو جزئي آسيب ببيند و يا اين كه از بدن خون جاري شود چه حكمي دارد؟
ج: عزاداري به شيوه مرسوم و سنتي از اعظم قربات الي الله تعالي و موجب اجر و ثواب است لكن بايد از هرگونه كاري كه موجب وهن مذهب باشد پرهيز شود همچنين هر عملي كه ضرر قابل توجهي براي انسان داشته باشد، حرام است.
2- راهاندازي دستههاي عزاداري در ساعات پاياني شب در خيابانها و محلهها چه حكمي دارد؟
ج: به راه انداختن دستههاي عزاداري براي سيدالشهدا و اصحاب ايشان عليهمالسلام و شركت در امثال اين مراسم امر بسيار پسنديده و مطلوبي است و از بزرگترين اعمالي است كه انسان را به خداوند نزديك ميكند، ولي بايد از هر عملي كه باعث اذيت ديگران ميشود و يا في نفسه از نظر شرعي حرام است، پرهيز گردد.
3- حكم پخش صداي مراسم سينهزني و نوحهخواني و يا نوار آن از طريق بلندگوهاي مساجد و حسينيهها در شهرها و محلهها چيست؟
ج: واجب است برگزاركنندگان مراسم و عزاداران تا حد امكان از اذيت و ايجاد مزاحمت براي همسايگان بپرهيزند هر چند با كم كردن صداي بلندگو و تغيير جهت آن به طرف داخل باشد.
4- آيا جايز است كه سخنرانها و مداحان از عزاداران و مردم حاضر در مراسم عزاداري مطالبه كنند كه مردم بلند و با صدا گريه كنند و يا هنگام دعا دستشان را بالا بياورند. آيا بلندي و كوتاهي صدا تفاوتي در كيفيت ثواب عزاداري ايجاد ميكند؟
ج: في نفسه منعي ندارد.
5- استفاده از ادوات موسيقي(محلي يا غير آن) نظير طبل، سنج، دمام و ...براي عزاداري اباعبدالله(ع) در هياتهاچه حكمي دارد؟
ج: استفاده از آلات موسيقي،مناسب با عزاداري سالار شهيدان عليهالسلام نيست و شايسته است، مراسم عزاداري، به همان صورت متعارفي كه از قديم متداول بوده، برگزار شود.البته، استفاده از طبل و سنج به نحو متعارف، اشكال ندارد.
6- استفاده از مال مجهول المالك و يا مخلوط قطعي به حرام در هيات عزاداري جايز است؟
ج: جايز نيست.
7- آيا ميتوان از باقيمانده پولي كه از محرم سال گذشته براي هزينه ايام عزاداري بصورت عمومي از مردم گرفته شده است، در محرم امسال هزينه كرد؟
ج: مانعي ندارد
8- حمل علم و كتل و پرچمهاي بزرگ چه وجهي دارند؟ بعضي علمها به قدري بزرگ است كه بايد چندين نفر زير آن قرار بگيرند. ضمن اين كه در برخي نواحي اعتقاداتي درباره اين وسايل وجود دارد كه موجب وهن اسلام و عليالخصوص شيعه ميشود. آيا انجام اين كارها جايز است؟
ج: استفاده از علم در عزاداري سيدالشهدا عليهالسلام في نفسه اشكال ندارد ولي نبايد جزء دين شمرده شود لكن حمل پرچم و كتل اشكال ندارد.
9- عزاداري اعم از سينهزني، جلسات روضهخواني و راهاندازي دستجات براي عزاداري غير از سيدالشهداء چه حكمي دارد؟
ج: في نفسه منعي ندارد.
10- حكم تصويربرداري و نورپردازي در هياتهاي مذهبي به نحوي كه يادآور كنسرتهاي موسيقي غربي باشد چيست؟
ج: بايد از انجام هر كاري كه با شأن و جايگاه مجالس عزاداري اهل بيت عليهمالسلام منافات دارد پرهيز شود.
11- حكم برگزاري مراسم عقد و عروسي در ايام محرم و صفر و ديگر ايام عزاداري ائمه معصومين چه حكمي دارد؟
ج: مجرد انجام عقد در ايام عزاداري في نفسه منعي ندارد ولي برگزاري مجالس جشن و انجام كارهايي كه موجب هتك و بيحرمتي گردد، در خصوص ايام عزا جايز نبوده و حرام است.
جوك هاي فيس بوكي فقط در صفحات فيس بوك رد و بدل نمي شوند بلكه در تلفن هاي همراه ، ايميل ها .... هم هستند، جوك هايي از جنس پ ن پ تا دكتر شريعتي و اكنون جوك هاي جديدي در راه است.
وقتي مي خواهيد در فيس پوك پستي بگذاريد به قسمتي برمي خوريد كه نوشته است
what’s on your mind? چه چيزي در ذهنتان است؟ هر كس طبق آنچه در فكر و حرفي كه براي گفتن دارد به شكلي در اين قسمت چيزي مي نويسد يا عكسي مي گذارد اما هميشه در اين قسمت حرف و تصاوير جدي جاي نمي گيرند بلكه برخي اين قسمت ها را با بيان طنز گونه پر مي كنند گاهي حتي اين روند از يك پست تنها عبور كرده و يك صفحه يا گروه را به خود اختصاص مي دهد طنزهايي در شاخه ها، موضوعات و اشكال متفاوت. طنزهايي كه گاهي در پشت آن دنيايي از حرف و خلاقيت پنهان است.
شبكه هاي اجتماعي اين روزها دنيايي جدا و مجزا از دنياي حقيقي و پرطرفدار است و برخي آنقدر مشغول اين فضاها هستند كه در دنياي حقيقي تا اين حد روابط اجتماعي ندارند. اين روند تا جايي است كه شايد بتوان گفت اين افراد دچار نوعي اعتياد به شبكه هاي اجتماعي شده اند و اين مهم باعث شده است تا تاثير پذيري خاصي از پيام هاي اين محيط داشته باشند، چه مستقيم و چه غير مستقيم.